Maleisië: Langkawi, Penang Island, Cameron Highlands, Kuala Lumpur, Borneo

28 februari 2014

Maleisië,een land waar ik op voorhand niet zoveel over wist, en dus ook niet veel verwachtingen over had. Ik dacht aan moderne steden en mooie stranden, maar niet direct aan iets wat me omver zou blazen. Ze zeggen altijd dat het soms beter is om geen of lage verwachtingen te hebben, om niet teleurgesteld te worden. Dat is bij ons bezoek aan Maleisië helemaal waarheid geworden! Een land vol variatie op alle vlakken: multiculturaliteit, drukke steden en prachtige natuur, rust en drukte, kleine kleurrijke steegjes en grote indrukwekkende gebouwen,...  Net die afwisseling maakt van Maleisië een plaats waar je langer wilt blijven dan gepland!

Langkawi

DSC_2133

Met de ferry vanuit Koh Lipe (Thailand) trekken we richting Langkawi. Dit blijkt een feesteiland te zijn, maar dit komt niet echt overeen met hoe wij het ervaren hebben. Het strand daar is tamelijk toeristisch met mogelijkheden tot verschillende watersporten: jetskieën, parasailing, bananenboot,... 's avonds verbouwen de strandbarretjes zich zodat je een prachtig uitzicht hebt op een magische zonsondergang en nog later op de avond kan je je neervlijen op een strandmatje met een cocktail. Een gezellig relaxt sfeertje dus!

DSC_2064Aperitiefje bij prachtige zonsondergang

DSC_2069

DSC_2108

Overdag scooteren we rond op het eiland en bezoeken we enkele watervallen. Jammer genoeg staan de watervallen omwille van het droogseizoen tamelijk ... droog.

DSC_2041  Seven Wells Waterfall, De legende gaat dat toverfeeën in de zeven 'baden' aan de top van de waterval komen baden.

DSC_2049  De zeven baden

Penang Island

We verblijven in George Town, de hoofdstad van Penang island en daarnaast een stad die mij meteen laaiend enthousiast maakt. De eerste avond slenteren we door de gezellige steegjes op zoek naar een restaurantje, en wat een sfeer: kitscherige straatlampjes en versieringen in China Town, kleurrijke winkeltjes en exotische geuren in de straten van Little India, mensen van verschillende culturen samen op straat,... Wat een gezellige kakofonie van diversiteit! We komen terecht in een streetfood restaurantje in Little India en na mijn eerste hap reageer ik bijna zo als in de vroegere Danio-reclame:OOHHHHHH, das lekker was da?! Nog nooit zo lekker gegeten (sorry moeder!)

DSC_2148

Met een scootertje verkennen we Penang Island:

DSC_2164 Snake temple, waar levende slangen overal opduiken. Het verhaal gaat dat toen de tempel gereed was, de slangen uit de nabij gelegen jungle de tempel als veilig onderdak gebruikten. Sindsdien zijn ze er nooit meer vertrokken.

DSC_2165

DSC_2170

DSC_2186 Fruit farm. Maleisië telt ongeveer 370 verschillende fruitsoorten. Ongeveer 200 hiervan kan je proeven op the tropical fruit farm. De moeite waard dus om een bordje te laten vullen!

DSC_2187

Mooie stranden, met een grote watervaraan als strand opzichter!

DSC_2200   Penang Hill, een 735 meter hoge berg waar je door middel van een treintje naar boven gaat om te genieten van een prachtig uitzicht op de stad George Town.

DSC_2208

DSC_2214

DSC_2220

Ondanks deze mooie uitstapjes in de omgeving, is het toch vooral de stad zelf die mij zo aanspreekt. We slenteren een dag doorheen deze kleurrijke stad en gaan opzoek naar de 'street art', welke verspreid is doorheen de hele stad (een project van enkele jaren geleden), bezoeken het historisch museum om zo meer te weten te komen over het ontstaan van deze multiculturele stad, bezoeken een Chinees dorpje op het water waar ze zich volop aan het voorbereiden zijn op de 8ste dag van Chinees Nieuwjaar (groot feest!),... en genieten van de toeristische en minder toeristische kanten van de stad.

DSC_2231  Gezellige straten in George Town, waar kleurrijke fiets-taxi's je brengen waar je zijn moet

DSC_2255

DSC_2273

DSC_2276  Street Art. Op de kaart van de stad vind je aanduidingen waar je street art kan vinden. Het is dus een heel spel om de straten af te schuimen op zoek naar elk stukje kunst.

DSC_2277

DSC_2279

DSC_2295Chinese clan, volop bezig met de voorbereidingen voor Chinees Nieuwjaar

DSC_2297  Chinese clan: kleine huisjes op het water met op de achtergrond grote stadsgebouwen uit George Town

DSC_2301 Feestmaal

Wat vooral fijn is, is dat de locale bevolking je hier met open armen ontvangt. Wanneer we de eerste avond met een pintje in een barretje zitten, schuift een Indische man gezellig bij. Hij werkt al jaren in Penang stad en kan enorm interessant vertellen over de stad en over de Indische cultuur. Ik weet nu bijvoorbeeld dat ongetrouwde Indische vrouwen een zwart juweeltje op hun voorhoofd plaatsen, en getrouwde vrouwen een rood. De avond erna komen we terecht op een groot feest voor de achtste avond van Chinees Nieuwjaar waarop een bepaalde God gevierd wordt. Een jongen van Maleisië vertelt ons alles over de gebruiken en rituelen, en maakt het -door het spelen van tolk tijdens de speeches van de ministers- mogelijk voor ons om mee op te gaan in de feestvreugde! George Town, een kleurrijke stad die volgens mij nooit gaat vervelen!

Cameron Highlands

Van het stadsleven naar de natuur. Een leuke afwisseling! Cameron Highlands staat vooral bekend om zijn prachtige berglandschap met uitgestrekte theeplantages. We maken hier een prachtige dagtocht met een bezoek aan de theeplantages, een wandeling door het mos-bos, een bezoek aan the butterfly farm en the strawberry farm, en sluiten af met een leuke wandeltocht door de jungle!

DSC_2308Uitgestrekte theeplantages

DSC_2435Strawberry farm

DSC_2448  Jungle wandeling

DSC_2458

Kuala Lumpur

Na dit prachtig stukje  natuur is het tijd voor de grote hoofdstad: Kuala Lumpur, waar de hitte je overvalt, waar elk kraampje je goedkope felgekleurde horloges probeert te verkopen, waar het kleurrijke little india en little china voor een enorm contrast zorgen met de hoge donkeren gebouwen, waar de locale bevolking je in perfect engels begroet en verder helpt, waar de hop on & hop off bussen vol toeristen de straten in en uit rijden, waar 's avonds de ratten tussen de terrasjes rondslenteren (want ja hoor, ze nemen hun tijd...) op zoek naar etensrestjes MAAR waar dit zelfs niet uitmaakt omdat je je bevindt in een lichtjesparadijs: "The city of light"!

DSC_2483  De stad kenmerkt zich door een grote diversiteit aan stedelijke bebouwing; van oude koloniale bebouwing, Chinatown en Little India tot de moderne en vooral hoge gebouwen die overal bovenuit steken

DSC_2507   Petronas Twin Towers

DSC_2481  KL-Toren, een 421 meter hoge televisietoren welke uitziet op de Petronas Twin Towers

DSC_2512  Avondgebeuren, China Town

Omdat je in de grote stad zit, wordt de warmte vastgehouden tussen de grote hoge gebouwen. Het is echt enorm enorm warm tot 's avonds laat. Nee, eigenlijk koelt het zelfs 's avonds niet af! We besluiten dus om het onszelf niet te zwaar te maken en we bezoeken de stad per hop on- hop off bus. De bus brengt ons naar de mooiste plekjes van de stad. Zo zien we dat de stad nog meer mooist te bieden heeft dan op het eerste zicht lijkt...

DSC_2520Het kleurrijke en gezellige Little India, midden in de grote drukke stad

DSC_2539  Stadspark met uitgestrekte vijvers en bloemenperkjes met de nationale bloem (hibiscus)

DSC_2543Oorlogsherdenkingsmonument

DSC_2564Plaza

DSC_2591Gebied met enorm grote shoppingcentra

Iets buiten de stad bezoeken we de Batu Cave, een grot met een tempel binnenin.

Batu Cave (2)

hindoeïstisch standbeeld voor de cave

Borneo

Vanuit de drukke stad terug naar de ongerepte natuur: het regenwoud! We trekken naar Borneo omdat we de 'Mount Kinabalu', welke met zijn 4.095 m de op één na hoogste berg van Zuid-Oost-Azië is gaan beklimmen. De tocht bestaat uit een tweedaagse klim richting de tocht. Vol goede moed en met veel goesting starten we op dag één in de ochtend aan een klim van 6 kilometer.

DSC_2606Intekenen op het eerste checkpoint

DSC_2607

DSC_2617 De mooie groene bossen in

DSC_2619

Jammer genoeg maakt het regenwoud ons al snel duidelijk waarom het REGENwoud genoemd wordt: we komen al snel terecht in een regendouche! Op zich niet erg, maar het regent zo hard en zo lang dat we nat zijn tot op ons ondergoed. We lijken ook eerder door kleine watervalletjes te wandelen, dan op paden. Dit alles maakt de wouden wel leuk mysterieus wat ook zijn charmes heeft!

DSC_2621

DSC_2642

DSC_2643

Maar de aanhouder wint: we bereiken om 14 uur het eerste 'kamp'!

DSC_2652

En we mogen trots zijn op onszelf, want de gids zegt dat we op een heel goed tempo geklommen hebben! Hoeraaa, daar drinken we een warm theetje op! Want jammer genoeg is er geen verwarming, noch warm water in de hostel. En aangezien het op die hoogte maar amper 5 graden is en we doorweekt zijn van de regen, is dat geen pretje! Alsof dat nog niet voldoende was, scheurde de regenhoes van mijn rugzak tijdens de trektocht waardoor alles in mijn rugzak ook door en door nat is. Geen drogen kleren dus om aan te trekken. Klappertanden en veel warme thee omschrijven de namiddag dus goed. De koude binnen en alle wandelaars die één voor één uitgeput binnensijpelen geven mij het gevoel dat ik in de bergen op skivakantie ben. Wanneer tegen de avond de geur van het (warme!!) eten van het buffet de kamer vult, wordt dat gevoel alleen maar groter! Knus. Tegen 8 uur is het dan tijd om ons bed op te zoeken. Zo vroeg omdat we 's nachts om 2uur moeten opstaan om tot de bergtop te klimmen. Ik voel me weer zoals een kindje op de avond voor Sinterklaas: veel te vroeg je bed in kruipen maar niet kunnen slapen omdat je wilt dat het zo snel mogelijk ochtend is. Dan is het zo ver! Het ontbijt staat alweer voor ons klaar (tis eens iets anders om 2 uur 's nachts) en we krijgen te horen dat het gestopt is met regenen: Hoeraa! In mijn hoofd doe ik een euforisch vreugdedansje zoals ik ook zou doen op de ochtend van Sinterklaas! Achteraf vroeg ik me af of dit vreugdedansje misschien een regendans geweest was, want een kwartiertje later krijgen we het slechte nieuws dat het weer hard is beginnen regenen, en dus te gevaarlijk is om naar de top te wandelen. We moeten wachten.... Naïef als ik ben, ben ik er natuurlijk vast van overtuigd dat de regen ons niet in de weg zal staan. Met mijn vingers gekruist kruip ik terug mijn bed in om te hopen dat ik wakker word in de stralende zon. Elk uur zakt mijn hoop jammer genoeg een beetje meer weg, het blijft gieten. Uiteindelijk hakken de gidsen om 8 uur 's ochtends de knoop door: de top blijft voor de hele dag gesloten, we moeten terug afdalen. NEEEEEEEEEEE! Een enorme teleurstelling dus, want deze berg beklimmen was de reden van ons bezoek aan Borneo. Nu, iets wat ik tijdens het rondreizen wel geleerd heb is loslaten. Loslaten en niet denken aan wat je niet hebt kunnen doen maar blij zijn en genieten van wat je wel gedaan hebt. Bij aankomst zijn we dus trots en blij dat we deze tocht gemaakt hebben! En kijk, nu hebben we een reden om terug naar Borneo te gaan. Mount Kinabalu, we'll be back!

DSC_2659

DSC_2663

DSC_2665

DSC_2692Eekhoorntjes die overal zitten. Doordat ze weten dat ze eten krijgen van de toeristen, zijn ze helemaal niet verlegen!Eentje sprong zelfs op Stijn zijn been omdat hij een broodje in zijn hand had. (Ik mag van Stijn niet op de blog zetten dat hij toen gilde als een meisje... )

DSC_2697

Na deze trektocht lopen we voor enkele dagen als twee harken de trap op en af.

Kinabatangan

Voor drie dagen trekken we de jungle in. We logeren into the wild, tussen de beesten en de bomen aan de kant van de rivier. Verschillende keren per dag, bij zonsopgang en in de namiddag,slaat de gong, wat wil zeggen dat we met een bootje het water op gaan op zoek naar wilde dieren. We zien een wilde krokodil die snel wegduikt als hij al die toeristen tekeer ziet gaan met hun camera, vele apensoorten, grote varanen, kleurrijke vogels, een slang,... elke keer weer is het spannend als ons bootje stopt met varen en naar de oever dobbert: welk dier gaan we nu weer te zien krijgen! Zot ook hoe de gidsen al de dieren spotten: een slang in een hoge boom bijvoorbeeld. Ze moeten echt wijzen waar de slang zit eer ik hem zie, terwijl zij het van ver al in het oog hebben. In de namiddag en 's avonds om 21 uur maken we tochten door de jungle op zoek naar nog meer dieren.

DSC_2702Boottochtje

DSC_2889 Modderig pad

DSC_2892

DSC_2915

DSC_2967

DSC_2974 Wanneer de avond valt...

DSC_3020 Spookaapje, tijdens de nachtwandeling

Wat een prachtige afsluiter van het mooie Maleisië!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margo:
    12 maart 2014
    schreeuwen als een meisje doet Stijn toch alleen maar als hij een wesp ziet ?! XX