Sri Lanka: Colombo, Kandy, Singiriya, Trincomalee, Arugam bay, Ella, Hikkaduwa, Galle

13 november 2015 - Kandy, Sri Lanka

Sri Lanka,

onze laatste stop. Echt waar, na anderhalf jaar gaan we nu onze laatste maand in. Heel spannend. Deze maand genieten we elke dag tegen 100% van onze laatste ervaringen als wereldreiziger en vullen we onze rugzakje boordevol geweldige ervaringen.

na een overnachting op de luchthaven op de bankjes van Mac Donalds arriveren we in het drukke Colombo, een echte stad met overvolle straten vol toeterende bussen, auto's en scootertjes; winkeltjes en marktjes. Na een enorm gepeperde nasi goreng in een locaal eettentjes springen we dus de trein op richitng Kandy. Bij het bestellen van treintickets kan je kiezen tussen drie types: eersteklasse, tweedeklasse en derdeklasse. Omdat de tickets in derdeklasse 10x goedkoper zijn dan deze in eersteklasse (1 euro tov 10 euro) besluiten we om het avontuurlijkste deeltje van onszelf naar boven te halen en ons gezellig te mengen tussen de locals in derde klasse. Een drie uur durende treinrit, geplet tussen vele mensen en hangend op onze backpacks MAAR met open deur en dus onze eerste uitzichten op de prachtige natuur in Sri Lanka. Na twee dagen reizen komen we dan eindelijk aan in kandy. We drinken ons eerste locale biertje: lion bier. Het bier koop je hier in een locale bottleshop welke heel geheimzinnig verscholen ligt in één of ander donker steegje. Bij het binnenkomen bestel je je drankjes aan een mand achter tralies. Vreemd maar zéér goedkoop. Met een ventilator die meer lawaai maakt dan een stervende olifant vallen we moe en voldaan in een diepe slaap, klaar voor een nieuw avontuur!

in Kandy verkennen we vooral de tempels in de stad. We klimmen naar de top van een grote witte Boeddha op een berg met uitzicht over de stad en ik plant me zelf eventjes op zijn schoot. Wat een uitzicht!

Verder bezoeken we DE belangrijke tempel waar de tand van Boeddha zou liggen. Daar aangekomen zien we dat een kort blits bezoekje aan de kast waar de tand van boeddha in zou liggen, bijna 20 euro kost. Locale mensen echter mogen de zaal gratis betreden. Dit vinden we toch niet echt eerlijk dus we besluiten om het er maar bij te laten. We slenteren wat rond in de omgeving. Wat mij meteen opvalt zijn de vele mensen met beperkingen die bedelen in de stad. Deze mensen trekken naar de steden omdat ze hier meer kans hebben om geld te verzamelen. Heel erg dat deze mensen hier niet opgevangen worden en moeten rekenen op het medelijden van andere mensen om te overleven. Hoe groot is het contrast voor mij als pedagoog waar ik veel inzichten heb verworven in het gelijke kansen bieden aan mensen met beperkingen in België, terwijl zij hier moeten overleven op de straat. Zij hebben een beperking, pech Zij kunnen hierdoor niet werken, pech. Zij hebben geen eten, pech. Zij hebben geen slaapplaats, pech.... Jammer genoeg zal het probleem niet verholpen worden door hen één muntje toe te werpen...

Van Kandy naar Singiriya, een ritje waar ze ons weer proberen strikken. Tijdens de overstap komt een tuktuk chauffeur zeggen dat de bus die we moeten nemen nu net toevallig vertrokken is waardoor we weer een uur moeten wachten. Niet erg zeggen we, we wachen wel. bezorgt als hij is stelt hij ons voor om wat te gaan rondhangen en wachten in het marktje tegenover de straat en pas over een uurtje terug te komen voor de volgende bus. Dit doen we toch maar niet en raraaa wat zien we daar na 5 minuten verschijnen? De bus die we moeten hebben. Ze proberen toch altijd hé...gelukkig hebben we na al die maanden voldoende reiservaring om hier niet meer in te trappen :-) Het openbaar vervoer in Sri Lanka is trouwens enorm goed geregeld. Dus bussen kosten 2 keer niks en volgen elkaar aan een vlot tempo op. Zo vlot zelfs dat je bijna in en uit de bus moet springen, want time is money! Zo wordt ik samen met mijn backpack uit de bus geduwd op een hoopje schoolkinderen, welkom Singiriya! :-)

Aan de buschauffeur hebben we laten vallen dat we nog geen slaapplaats hebben. Hij is zo vriendelijk om ons af te zetten bij een homestay bij een lief gezinnetje: een moeder met twee lieve dochtertjes. We installeren ons in ons kamertje en krijgen meteen een groot bord rijst en curry voorgeschoteld van het huis. Wat een gastvrijheid. Het jongste dochtertje komt me ook verwennen met allerlei cadeautjes. Eerst krijg ik een haar elastiekje, dan een haarspeldje en even later een hele manicure. Voor de pedicure pas ik toch, het is tijd om het dorpje te verkennen. Eigenlijk valt er niet heel veel te zien in de gezellige dorpje met zandstraatjes en enkele huisjes. Alles draait hier om safari en de enorm belangrijke lion rock, een grote rots in het midden van de velden waarop vroeger een tempel gebouwd is, en waarvan je de restanten hiervan nog altijd kan bezoeken. De eerrste avond gaan we op safari. We worden met de jeep opgehaald aan onze hostel en racen naar